Szkoła Podstawowa w Kuźni

Kółko komputerowe ,,KLIK”

 W obecnych czasach komputer jest praktycznie w każdym domu, a często każdy domownik ma swój osobisty. Zajęcia na kółku komputerowym maja  uświadomić dzieciom, że komputer nie służy tylko do grania, ale może być bardzo użyteczny w wielu dziedzinach życia. Postęp technologiczny narzuca obecnie znajomość posługiwania się podstawowymi technikami informatycznymi już od przedszkola. Małe dzieci nie potrafią jeszcze pisać i czytać, a sięgają już po nową „zabawkę” jaką jest komputer. Nawyki jakie zdobędą na samym początku przygody z komputerem będą się za nimi ciągnęły przez cały okres szkoły, studiów a także w pracy zawodowej i w życiu. Dlatego ważne jest, aby te pierwsze kontakty z komputerem były poprawne, a dzieci by wiedziały, że komputer to nie tylko zabawka, ale przede wszystkim środek do zdobywania i pogłębiania wiedzy. Kółko komputerowe „Klik ” zostało stworzone z myślą o edukacji dzieci uczęszczających na zajęcia komputerowe, objętych wychowaniem przedszkolnym. Treści, metody i formy pracy zostały dostosowane do reformy edukacyjnej zakładającej możliwość nauki w szkole podstawowej dzieci 5-letnich i 6-letnich. 

W I półroczu dzieci nauczyły się rozpoczynać i kończyć pracę w systemie Windows, poznały  zasady korzystania z sali komputerowej, bezpiecznej  i higienicznej pracy z komputerem. Ponadto zapoznały się z edytorem graficznym Paint i jego podstawowymi możliwościami. Korzystały z gier edukacyjnych przygotowujących do nauki czytania, pisania, liczenia, rozróżniania kolorów, kształtów, rozbudzania kreatywności dziecka na portalu www.buliba.pl i www. krainakiko.pl. Doskonaliły umiejętność posługiwania się myszka i klawiszami sterującymi.

 

W II półroczu na kółku będzie realizowany projekt ,,Akademia Małego Programisty”. W ramach zajęć dzieci uczyć się będą programowania w Baltie, który adresowany jest do odbiorcy w wieku przedszkolnym. Wprowadzając dzieci w świat Baltiego z każdą przygodą dzieci będą nabywały nowe umiejętności, robiąc jak najwięcej samodzielnie. Zajęciom będą towarzyszyć zabawy, które nie zawsze będą wymagały włączenia komputera, ale wiązać się będą z danym zagadnieniem.  Dzieci nauczą się wydawać  polecenia Baltiemu i tworzyć proste instrukcje. Pozwoli to im tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty.

Nauka programowania komputerowego stawia dzieci w zupełnie innej niż dotychczas pozycji. Stają się one nie tylko konsumentami technologii, ale też jej twórcami, a to z kolei uruchamia krytyczne myślenie, tak  bardzo ważne w dzisiejszym świecie. 

 

Kółko kulinarne ,,Mały Smakosz”

Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia i jego rodzaj oraz prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym m.in. otyłości u dzieci. Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie szybkim zmianom i są to zmiany w złym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków. Nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe poprzez realizację programu edukacji kulinarnej „Mały Smakosz”. Program ten wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola. Łączy treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej i uwzględnia treści wykraczające poza podstawę programową. Program promuje aktywne metody nauczania i wychowania. Wprowadza korzystne zmiany w procesie budowania jakości pracy przedszkola, a także angażuje i integruje społeczność przedszkola. „Mały Smakosz” to dla przedszkolaków zabawa i wielka przygoda, których efektem będą właściwe nawyki żywieniowe.

1. Lody dla ochłody…- sorbet arbuzowy.

Składniki :

1 kg arbuza,

sok z 1/2 cytryny,

2-3 łyżki miodu lub 2 łyżki cukru pudru.

Przygotowanie :

Arbuza pokrój na mniejsze kawałki. Odetnij różowy miąższ od zielonej skóry. Wydłub pestki. Pokrój na mniejsze kawałki. Wlej sok  cytryny i miód. Blenderem zmiksuj całość. Przelej całość do foremki i przykryj folią. Włóż do zamrażarki na 12 godzin. Smacznego!

2. Witaminowa bomba- szaszłyki owocowe

 

3. Ciasto marchewkowe

Składniki 

5 jajek

2 szklanki cukru

2 łyżeczki cynamonu

1 łyżeczka sody

1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

1 szklanka oleju roślinnego

2 szklanki mąki pszennej

2 szklanki marchewki startej na tarce

Sposób przygotowania
Jajka zmiksować z cukrem, cynamonem, sodą i proszkiem. Cały czas miksując, dodawać olej i przesianą mąkę. Ciasto połączyć z marchewką i wyłożyć do przygotowanej foremki. Piec przez 45 minut.Smacznego!

 

 

Sok marchewkowo-jabłkowy.

Składniki:

1 kg marchwi

1 kg jabłek

można dodać 2 łyżki miodu

 

      Rogaliki

Składniki

4 szkl. mąki

250g zimnego masła lub margaryny

5 dkg świeżych drożdży

2 łyżki cukru

1/4 łyżeczki soli

1 jajko

0,5 szkl. gęstej śmietany

Drożdże rozkruszamy do miseczki lub kubka, zasypujemy cukrem, mieszamy i odstawiamy na kilka min. aby zrobiły się płynne. Mąkę przesiewamy, dodajemy zimne, pokrojone w kostkę masło i rozcieramy palcami, następnie dodajemy sól, 1 jajko, śmietanę i płynne drożdże. Zagniatamy miękkie ciasto. Nie trzeba go długo wyrabiać, wystarczy, że składniki dobrze się połączą. Nie odstawiamy też ciasta do wyrośnięcia - wyrośnie w piekarniku. Ciasto dzielimy na 6 albo 8 części. Każdą rozwałkowujemy na koło i kroimy na 6-8 trójkątów. Przy brzegu kładziemy po łyżeczce nadzienia, zwijać zaginając brzegi i formując kształt rogalików.Smacznego!

Kruche ciasteczka – na Misiowe święto

Składniki:

ok. 200 g mąki

120 g masła

2 żółtka

3 łyżki cukru pudru

 

Wszystkie składniki siekamy (dzieci plastikowymi nożykami), a potem zagniatamy. Na oprószonym mąką blacie wałkujemy. Wycinamy kształty ciasteczek. Z ciemnego ciasta robimy oczy i nos. Układamy na papierze do pieczenia, wstawiamy do nagrzanego do 180C piekarnika na 15 minut. Smacznego!

Ciasteczka z witrażykiem

Składniki

25 dag mąki pszennej
12 dag masła
6 dag cukru pudru
1 żółtko
szczypta soli
opakowanie 16 g cukru wanilinowego
ewentualnie 1-2 łyżki śmietany
kolorowe landrynki

Mąkę z cukrem pudrem przesiać na stolnicę, dodać zimne masło i posiekać je z mąką przy pomocy noża, dodać cukier wanilinowy i żółtko. Jeśli ciasto jest zbyt suche i nie chce się zagnieść, można dodać do niego troszkę śmietany. Ciasto uformować w kulę, zawinąć w folię spożywczą i odłożyć na 1-2 godziny do lodówki.

Landrynki pokruszyć w woreczku przy pomocy tłuczka do mięsa, każdy z kolorów osobno. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia.

 

Zimne ciasto rozwałkować na stolnicy podsypanej niewielką ilością mąki . Foremką wykroić ciasteczka i ułożyć je na blasze. W ciasteczkach wyciąć okienka i wsypać w nie pokruszone landrynki – z niewielką górką. Blachę wstawić do nagrzanego piekarnika, piec ok. 12-15 minut do lekkiego zrumienienia ciastek i rozpuszczenia się landrynek. Ciastka zdjąć z blachy dopiero po lekkim przestudzeniu, kiedy landrynki stwardnieją. Smacznego!

 

Faworki

Składniki:

2 szklanki mąki pszennej

4 żółtka

1 łyżka spirytusu (lub ocet 6%)

½ łyżeczki cukru

½ łyżeczki soli

ok. 5 kopiatych łyżek gęstej, kwaśniej śmietany

olej do smażenia

cukier puder do posypania

Mąkę wymieszać z cukrem i solą. Dodać żółtka, spirytus i śmietanę. Zagnieść na jednolitą masę. Ciasto rozwałkować porcjami cieniutko na blacie posypanym lekko mąką. Ciasto pokroić najpierw na paski o szerokości ok. 3- 4 cm, następnie na prostokąty lub równoległoboki Każdy kawałek naciąć w środku i przez nacięcie przeciągnąć jeden koniec.

 Faworki smażyć na rozgrzanym tłuszczu z obu stron na złoty kolor. TYLKO DOROŚLI!

 

 Gdy ostygną posypać cukrem pudrem. Smacznego!

 

 

 Wspomaganie procesu nauki czytania i pisania Metodą Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu to jedna z metod pracy przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, która została opracowana przez Martę Bogdanowicz. Oparta jest na metodzie Le Bon Depart, która dotarła do Polski pod koniec lat sześćdziesiątych.

Założeniem Metody Dobrego Startu jest wszechstronne wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno-motorycznej.

 

Metoda ta ma bardzo dobry wpływ na rozwój złożonych czynności, jakimi są czytanie i pisanie.  Celem metody jest także kształtowanie lateralizacji (ustalenie ręki dominującej) oraz orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Ćwiczenia z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu są wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, niezbędne w przypadku dzieci ryzyka dysleksji oraz osób o opóźnionym rozwoju psychoruchowym .

Celem metody jest równoczesne usprawnianie czynności analizatorów, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, usprawnianie percepcji, uwagi, pamięci, wyobraźni słuchowej i wzrokowej, motoryki i koordynacji wzrokowo -słuchowo- ruchowej.

Dzięki temu dziecko jest zdolne do prawidłowej orientacji czasowo - przestrzennej, coraz lepiej organizuje ruchy dowolne, lokalizując je w określonej przestrzeni i czasie, co znacznie ułatwia naukę pisania.

Metoda ta kształci również zdolność rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi, co ma znaczenie w nauce pisania, czytania i liczenia, uczy współdziałania i nawiązywania kontaktów społecznych dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzonym przystosowaniem społecznym.

Ćwiczenia prowadzą do większej harmonii rozwoju psychoruchowego wyższego poziomu rozwoju i współdziałania funkcji intelektualnych (mowy, myślenia) i instrumentalnych (spostrzeżeniowo - ruchowych).

Jak przebiegają zajęcia?

Zajęcia prowadzone MDS z punktu widzenia ich organizacji przebiegają według stałego schematu. Struktura zajęć jest następująca:
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Zajęcia właściwe:
  - ćwiczenia ruchowe,
  - ćwiczenia ruchowo - słuchowe,
  - ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe.
3. Zajęcia końcowe.

Zajęcia wprowadzające o charakterze dyscyplinującym, korygującym postawę ciała kształcącym orientację w lewej i prawej stronie ciała i przestrzeni.
W trakcie zajęć wprowadzających dzieci słuchają piosenki (związanej ze znakiem który został wprowadzony), omawiają jej treść, ćwiczą słuch fonematyczny na podstawie tekstu piosenki.

Ćwiczenia ruchowe usprawniające motorykę i relaksujące prowadzone w postaci zabaw ruchowych.

Ćwiczenia ruchowo - słuchowe polegające na rytmicznych uderzeniach dłonią i palcami w wałeczki z piaskiem wraz ze śpiewaniem piosenki.

Ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe będące zasadniczą częścią metody oparte na zestawie wzorów graficznych i odpowiednio do nich dobranych piosenek.

Odtwarzanie znaków graficznych przebiega następująco:
a) próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu wierszyka,
b) pokaz i omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia,
c) utrwalenie wzoru i jego powiązania z wierszykiem - wodzenie palcem po wzorze i śpiewanie piosenki,
d) odtwarzanie wzoru różnymi technikami, wraz z jednoczesnym mówieniem wierszyka:
  - w powietrzu - ręką - odwzorowywanie z planszy a następnie z pamięci,
  - na powierzchni stołu - palcem, na tackach z piaskiem,
  - na dużym arkuszu papieru lub na tablicy,
  - na kartce papieru z bloku rysunkowego - pędzlem,
  - w liniaturze zeszytu - ołówkiem lub długopisem.

Zajęcia końcowe polegające na prowadzeniu zabaw o charakterze muzyczno-ruchowym związanym zwykle z wprowadzonym wierszykiem.

Zajęcia prowadzone MDS mają charakter zajęć dydaktycznych choć prowadzone są w formie zabawy. Przebiegają w atmosferze pogody, akceptacji i radości dzięki czemu stają się wyjątkową okazją do odreagowania negatywnych napięć emocjonalnych powstałych w skutek trudności i sprzyjają kształtowaniu właściwej postawy wobec otoczenia i siebie samego.

 

Kółko ,,Mały matematyk”

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, 

pozwól mi działać, a zrozumiem!”   Konfucjusz

 Dla współczesnego społeczeństwa matematyka jest kluczem do sukcesów w wielu dziedzinach życia. Znajomość matematyki stwarza możliwość szerszego dostępu do rynku pracy, a co za tym idzie zapewnienie statusu społecznego. Ze społecznego punktu widzenia problem rozwijania zdolności logicznego myślenia już od najmłodszych lat jest bardzo ważny, gdyż daje gwarancję lepszych rezultatów w przyszłości. To co zostało utrwalone w młodym wieku jest trwałe. Zdolności dzieci powinny być rozwijane na drodze ich samodzielnych poszukiwań organizowanych przez nauczyciela i ukierunkowanych merytorycznie zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.. W edukacji matematycznej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia są specjalnie dobrane, przyczyniają się do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Wszystko zaczyna się więc od doświadczeń. W trakcie ich przetwarzania dziecko musi mówić. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanie czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne. Plan kółka  „Mały Matematyk” opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę i działaniu za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń.