Szkoła Podstawowa w Kuźni

rozwoj czytelnictwa logo

 

Kochajcie książki.

One ułatwią Wam życie, po przyjacielsku pomogą zorientować się w pstrej i burzliwej gmatwaninie myśli, uczuć i zdarzeń.

One nauczą Was szanować człowieka i samego siebie, one uskrzydlą rozum i serce uczuciem miłości dla świata, dla człowieka.”

Książki towarzyszą człowiekowi od tysięcy lat. Pobudzają wyobraźnię, pozwalają dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, a niekiedy stanowią odskocznie od codziennych zajęć. Mogą stać się najlepszym przyjacielem każdego, kto poznał sztukę czytania.

Czytanie odgrywa bardzo istotną rolę w procesie edukacji, ale obecnie traktowane jest bardzo marginalnie. Wychowanie do czytania powinno odbywać się jak najwcześniej, gdyż jest pracą żmudną i wieloletnią. Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, gdzie Internet i telewizja są najważniejszymi źródłami wiedzy i informacji. Książka schodzi na drugi plan, a przecież bez umiejętność czytania nie potrafilibyśmy załatwić podstawowych spraw. Dlatego powinniśmy wpajać młodym czytelnikom, jak cenną wartością jest czytanie. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.

Co zrobić, aby zachęcić młodych ludzi do sięgania po książkę, jak wytłumaczyć, że nic tak nie rozwija wyobraźni jak literatura?

W naszej szkole nie przechodzimy obojętnie obok tego problemu, ponieważ jesteśmy świadomi, że to właśnie w wieku szkolnym kształtują się kompetencje czytelnicze. Mają one ogromny wpływ na uczestniczenie w procesie kulturalnym oraz na rozwój wrażliwości estetycznej. Dzięki książkom nie jesteśmy sami. Czytając odnajdujemy na stronach książki naszych przyjaciół, z niektórymi się nawet identyfikujemy.

Propozycją na poprawę stanu czytelnictwa jest projekt edukacyjny w ramach którego uczniowie klasy I , IV i V oraz uczeń klasy III - Kamil Kukliński, pod kierunkiem pani Moniki Szablewskiej stworzyli ilustrowane książki ulubionych wierszy Juliana Tuwima. Zadaniem dzieci było narysowanie obrazków do fragmentów wierszy, które je zaciekawiły lub takich, które zapamiętały. Następnie ilustracje zostały zebrane i spięte w całość, co stworzyło ilustrowaną przez dzieci książkę wierszy Juliana Tuwima.

Również uczniowie klas I i III mieli swój wkład w tworzenie ilustrowanych książeczek, ponieważ ich zadaniem było przygotowanie okładki do ulubionej książki dziecięcej. Książka ta mogła być przeczytana samodzielnie lub przez rodzica. Technika pracy oraz sposób jej wykonania była dowolna.

Uczniowie przynieśli także do szkoły książki o wyznaczonych cechach:

  • NAJSTARSZA KSIĄŻKA W MOIM DOMU

  • NAJBRUBSZA KSIĄŻKA W MOIM DOMU

  • NAJCIEKAWSZA KSIĄŻKA W MOIM DOMU

Książki przyniesione przez dzieci są czytane codziennie rano przed lekcjami. Cieszą się dużym zainteresowaniem wśród naszej społeczności .

Wszystkie prace możemy podziwiać na szkolnym korytarzu.

czyt5

czytelnictwo1

czytelnictwo2

czytelnictwo 3

czyt0

czyt7

czyt8

czyt4

Nocka z książką

W nocy z piątku na sobotę (18-19.05.2018) w Szkole Podstawowej w Kuźni miała miejsce impreza czytelnicza o nazwie „Noc z książką”. Uczniowie klas I i III spędzili noc w szkole, poświęcając ten czas na czytanie książek, rozwijanie i pogłębianie zainteresowań czytelniczych oraz na wspólnej zabawie.

Edukacyjna impreza rozpoczęła się o godz. 18:00. Dzieci wraz z rodzicami przybyły do szkoły niosąc ze sobą śpiwory, przybory toaletowe i kiełbaski. Po rozlokowaniu uczniów w wielkiej wspólnej "sypialni", którą była sala gimnastyczna i innych czynnościach organizacyjnych, rozpoczęła się część oficjalna. 

Swoją nocną przygodę dzieci rozpoczęły od zabawy w podchody. Uczniowie zostali podzieleni na dwie drużyny. Pierwsza grupa uciekających wytyczała trasę i zadania o tematyce czytelniczej i zdrowotnej, natomiast druga grupa poszukiwacze, pokonywała przeszkody terenowe. Celem było odnalezienie tajemniczego skarbu. Drogę do skarbu wyznaczały strzałki, papierowe ślady, ukryte koperty. Zadania były bardzo różne i wymagały gibkości, spostrzegawczości, wiedzy i nie tylko. Przed drużynami stały nie lada wyzwania: wymyślić okrzyk grupowy, uprawiać gimnastykę, rozwiązać zagadki, ułożyć z patyków domek, pokonać tory przeszkód, przemierzyć skate park na hulajnodze, wykukać rymowankę. Jak się można domyślać uczniowie wykonali wszystkie zadania i na koniec odnalazły drużynę uciekających i skarb-kolorową piniatę pełną słodyczy przyniesioną przez uczennicę klasy I Karinkę Pelkę.

Kolejną naszą atrakcją było rozpalenie ogniska i wspólne pieczenie kiełbasek, ziemniaków, chleba i pianek. Były też miłe rozmowy, zabawy i śpiewy przy ognisku do późnego wieczora.

Następnie wszyscy udaliśmy się do budynku szkoły. Tam czekał na nas słodki poczęstunek-babeczki, przyniesione przez mamę Mateuszka Wiktorskiego. Upiekliśmy także pizzę, która wcześniej była przygotowana przez mamę Julianki Markiewicz. Dzieci podczas posiłku oglądały nagrodzony Oskarem film animowany pt. „Coco”.

Ogromną atrakcję sprawiło dzieciom spanie w sali gimnastycznej. Przed snem w swobodnej formie czytały swoje książki, przyniesione wcześniej. Zostały też wybrane najstarsze książki i najgrubsze. Okazało się, że najstarszy zbiór biblioteczny w swoim domu posiada Emilka Olejniczak, która przyniosła książki wydane w roku 1880,1890, 1925.

Natomiast najgrubsze książki w swoim księgozbiorze domowym posiadają dwie uczennice: Lenka Jabłońska i Julianka Markiewicz.

Na koniec, po krótkiej toalecie, zmęczeni, ale szczęśliwi uczestnicy położyli się spać, jednak wzajemne towarzystwo nie pozwalało jeszcze długo zasnąć. 

Rano po śniadaniu dzieci rozeszły się do domów. 

Tegoroczną nockę w Szkole Podstawowej w Kuźni można uznać za udaną.

Wszystkim rodzicom dziękujemy za pomoc i zaangażowanie.

Noc z książką” w szkole jest elementem szkolnego programu czytelniczego realizowanego w szkole w bieżącym roku szkolnym.

NOC1

NOC2

NOC3

NOC4

NOC5

NOC6

NOC7

NOC8

NOC9

NOC10

NOC11

NOC12

NOC13

NOC15

 

 


 JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM !

7 czerwca o godz. 10.00 uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w najpopularniejszej akcji czytelniczej w Polsce: Jak nie czytam, jak czytam.Organizacja akcji jest bardzo prosta. Polega na wspólnym czytaniu w szkołach, bibliotekach, w plenerze itd.

Uczniowie i nauczyciele skorzystali z księgozbioru naszej biblioteki oraz przynieśli swoje ulubione pozycje i spędzili miłe chwile na czytaniu.

Akcja ma na celu promowanie czytania dla przyjemności. Bez przymusu, w miłej atmosferze, wraz z rówieśnikami, nauczycielami, często rodzicami. Chcemy, by czytanie w szkole nie kojarzyło się z lekturami, wielką ideologią i obowiązkiem, lecz z rozrywką.

Organizatorem jest miesięcznik Biblioteka w Szkole wraz ze szkołami i bibliotekami. Akcji patronuje m.in. Biblioteka Narodowa.

Akcja w szkole przeprowadzona w ramach programu czytelniczego realizowanego w bieżącym roku szkolnym.

wspólne

wspólne5

 

wspólne7

 

wspólne8

 

wspólne10


Uwolnij książkę

Bookcrossing to niekonwencjonalna forma popularyzowania książek i czytelnictwa poprzez nieodpłatne ich przekazywanie metodą „podaj dalej”. Bookcrossing polega na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych, jak również na specjalnie przeznaczonych do tego celu półkach (stoliki, regały, gabloty, biblioteczki plenerowe), po to, by znalazca mógł je przeczytać i znów puścić w obieg. Działania te mają na celu stworzenie przez czytelników swoistej globalnej biblioteki, bez żadnych ram instytucjonalnych, opłat czy kart bibliotecznych.

Nasza Szkoła również przyłączyła się do akcji Uwolnić Książkę. Dlatego do 20 czerwca można było przynosić książki, które zalegały w domu na naszych półkach. W sumie zebraliśmy aż 45 pozycji literackich. Książki te zostały przekazane do szpitala w Kaliszu na oddział dziecięcy, gdzie spełnią swoją rolę: trafią do różnych rąk, będą bawić i uczyć oraz przyniosą wiele uśmiechu na twarzach chorych dzieci.

Akcja „Uwolnić książkę” jest elementem szkolnego programu czytelniczego realizowanego w szkole w bieżącym roku szkolnym.

Uwolnij książkę2

Uwolnij książkę1


 

Konkurs kolorowanek

W kwietniu 2018r. odbył się konkurs na najładniejszą kolorowankę do książki „Jagódkowe Pogotowie Ratunkowe” autorstwa Doroty Mularczyk. Udział w nim wzięli uczniowie klas I – VII oraz dzieci z oddziału przedszkolnego. Ich zadaniem było sporządzenie konturu rysunku  do przeczytanej bajki o Jagódkowym Pogotowiu Ratunkowym. Spośród wszystkich prac naszych uczniów Pani Dorota Mularczyk wybrała pracę Alicji Jabłońskiej z oddziału przedszkolnego oraz Lenki Jabłońskiej z kl. I. Rysunek Alicji został już umieszczony w rozdziale zatytułowanym „Pożar”, Alicja została nagrodzona przez autorkę książką z rysunkiem naszej laureatki oraz autografem autorki. Natomiast rysunek Lenki zostanie umieszczony w rozdziale zatytułowanym „Pajęczy problem” w najbliższym czasie. Uczennica także zostanie nagrodzona przez autorkę.

Konkurs ten odbył się w ramach programu czytelniczego realizowanego w bieżącym roku szkolnym.

AiLa

 kolorowanka

kolorowanka1 


 

PODSUMOWANIE KONKURSÓW CZYTELNICZYCH

Przez cały rok szkolny uczniowie klas I – VII brali udział w dwóch konkursach czytelniczych: Najpiękniejszy Dzienniczek Lektur i Najlepszy Czytelnik.

Pierwszy konkurs polegał na prowadzeniu dzienniczka, w którym uczniowie opisywali przeczytane książki, wyrażając swoje wrażenia i opinie, a także wykonywali ilustracje do tych lektur. Komisja konkursowa miała trudne zadanie oceniając zgłoszone prace. Brano pod uwagę trzy aspekty: estetykę wykonania, poziom językowy opisów i ilość książek.

Na szczególne wyróżnienie zasłużyły:

Lena Jabłońska- kl. I

Wiktoria Kasprzyk- kl. I

Julianna Markiewicz- kl. III

Nikola Rachelska- kl. III

Drugi konkurs polegał na wyłonieniu ucznia, który najczęściej odwiedzał bibliotekę szkolną i wypożyczył z niej najwięcej książek. Bezkonkurencyjni okazali się: Lena Jabłońska z kl. I oraz Jakub Rogacki z oddziału przedszkolnego.

 Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zapraszamy do kontynuacji tych konkursów w przyszłym roku szkolnym.

Konkursy czytelnicze są elementem szkolnego programu czytelniczego realizowanego w szkole w bieżącym roku szkolnym.

AiL2a

AiL1a